Kanser

Anasayfa » Projects » Kanser

Kanser Nedir ?

Kanser , vücuttaki hücrelere yayılan birçok ilgili hastalıktan herhangi birini ifade eder. 100’den fazla türü vardır. Bazıları tümör oluştururken, diğerleri bunun yerine kan hücrelerini etkileyebilir. Bazı kanser türlerinin tedavisi kolay olmayabilir. Ancak birçok kanser türü yüksek oranda tedavi edilebilir. Hatta kanserli bazı insanlar tam bir remisyon yaşarlar (vücutta artık herhangi bir kanser belirtisi kalmaz).

Size veya sevdiğiniz birine kanser teşhisi konduysa, endişeli ve bunalmış olabilirsiniz. İlaç alıyorsanız veya kemoterapiye başlıyorsanız, yan etkiler de yaşıyor veya kendinizi iyi hissetmiyor olabilirsiniz. Teşhisi işlemek zor, hatta yorucu olabilir. Yalnız terapi size yardımcı olabilir.

Doktorunuz sizi bir terapiste veya danışmana ulaşmanız için teşvik edebilir. Bu sizin için yararlı olacaktır.  Çünkü terapide duygularınızı işleyebilir, tanılarınızı arkadaşlarınız ve ailenizle paylaşmanın yollarını keşfedebilirsiniz. Bunların yanında kanserin hayatınızı nasıl değiştirebileceği konusundaki endişelerinizi tartışabilirsiniz. Hatta bazı terapistler, kanserli insanlarla çalışmak için özel olarak eğitilmiştir.

Kanser, dünya çapında önde gelen bir ölüm nedenidir. 2012’de 14 milyondan fazla yeni kanser vakası teşhis edildi. Sonuçta, 8 milyondan fazla kansere bağlı ölüm gerçekleşti. Uzmanlara göre, 2030 yılına kadar dünyada her yıl teşhis edilen yeni kanser vakalarının sayısı muhtemelen 23 milyonu geçecek diye tahmin edilmektedir.

Amerika Birleşik Devletleri’nde 15,5 milyon kanserden kurtulan kişi bulunmaktadır. Bundan dolayı kurtulanların sayısının 2026’ya kadar muhtemelen 20 milyonu geçeceği tahmin edilmektedir. Genel ölüm oranlarında da düşme devam etmektedir. 2006 ile 2015 yılları arasında, ölümler erkeklerde % 1,8, kadınlarda ise % 1,4 azaldı. 2011-2015 yılları arasında 19 yaş ve altı çocuklarda ölümler % 1,4 oranında azalmıştır.

kanser

Kanserin Nedenleri

Uzmanlar ve tıp araştırmacıları, kanseri kapsamlı bir şekilde incelediler. Böylelikle kansere yol açabilecek birçok maddeyi (kanserojen olarak adlandırılır) belirlediler. Ancak bu kanserojen maddelere maruz kalan herkes kanser olmayacak. Maruz kalma oranı veya sıklığı gibi diğer faktörler bir rol oynayabilir.

Daha yaygın bilinen kanserojen maddelerden bazıları şunlardır:

• Alkol
  • Asbest
  • Benzen
  • İç mekan kömür emisyonları
  • Dizel egzoz
  • Formaldehit
  • Deri tozu
  • İşlenmiş et
  • UV ışını
  • Tütün (tütsülenmiş veya çiğnenmiş)
  • Talaş

HPV veya hepatit gibi belirli virüsler de kanserin riskini artırabilmektedir.

Bazı insanlar kanser riskini artıran genlere sahiptir. Örneğin, kalıtsal meme kanseri çoğunlukla bir gen mutasyonundan kaynaklanır. Bu mutasyon, kansere yakalanma riskini büyük ölçüde artırmaktadır.

Kanserin diğer risk faktörleri arasında zayıf beslenme, aşırı alkol kullanımı, hareketsizlik ve obezite bulunmaktadır. Dünya Kanser Araştırma Fonu’na göre, ABD’deki kanser teşhislerinin yaklaşık % 20’si bu risk faktörleriyle ilgilidir. Bazı insanlar  risk faktörlerini azaltmayı zorlaştıran veya imkansız hale getiren koşullarda yaşarlar. Ancak genellikle kanser riskini azaltmak mümkündür.

Kanser Türleri

100’den fazla farklı türü vardır. Ne yazık ki, vücudun herhangi bir yerinde gelişebilir ve kanserler genellikle vücudun içinde oluştukları bölümden sonra adlandırılır. Örneğin; göğüs kanseri akciğer hücrelerinde akciğer kanseri gelişirken, göğüsteki hücreleri etkiler. Bazı kanserler, onları oluşturan hücrelerin adıyla anılabilir. Kanserler genellikle tümörlerin gelişmesine neden olur. Lösemi gibi kanserler kanı etkiler ve osteosarkom gibi diğer kanserler kemikleri etkilemektedir.

En yaygın türleri şunlardır:

• Meme kanseri
  • Akciğer kanseri
  • Prostat kanseri
  • Kolorektal kanserler
  • Melanom
  • Mesane kanseri
  • Pankreas kanseri
  • Hodgkin olmayan lenfoma
  • Prostat kanseri
  • Tiroid kanseri

Amerikan Kanser Derneği, bu türlerinin her biri için 2018’de beklenen yeni vaka sayısını belirleyerek yukarıdaki listeyi derledi. Fakat 268.670 yeni vaka tahminiyle meme kanseri en yaygın kanserdi. Sonrasında akciğer kanseri ikinci en yaygın olanıdır.

Bazı türlerinin farklı yaş gruplarını etkileme olasılığı daha yüksektir. Örneğin, 14 yaşın altındaki çocuklara büyük olasılıkla lösemi, lenfomalar , beyin veya merkezi sinir sistemi tümörleri teşhisi konmaktadır. Genç yetişkinlere sarkom veya Hodgkin lenfoma teşhisi konma olasılığı daha yüksektir. Ancak lösemi de gençler ve genç yetişkinlerde yaygındır. Testis veya yumurtalık kanseri gibi bazı kanserler, cinsiyete özeldir.

Ciddi bir sağlık sorunu olan kanserin, bazı türleri ölümcül olabilmektedir. Ancak birçok türü tedavi edilebilmektedir. Kanserin tedavisi, bir kişinin sahip olduğu kanser türüne ve kanserin vücuda ne kadar yayıldığını açıklayan kanser aşamasına bağlıdır. Doktorlar, sahip oldukları kanser türü için en iyi yaklaşımı belirlemek için tedavi ettikleri kişilerle birlikte çalışır.

Tedavisi ameliyat, immünoterapi, nakil, kemoterapi veya radyasyon tedavisini içerebilir. Kanserin tedavisi en çok kanserin erken evrelerinde etkilidir. Bazı semptomları yaşayan kişilerin hemen bir doktora görünmesi önemlidir.

Kanser Belirtileri

Kanserin birçok belirtisi vardır. Bunlar genellikle kanserin nerede olduğuna bağlıdır. Kanser belirtileri, herhangi bir sayıda başka sağlık durumunu da gösterebilir. Herhangi bir garip veya endişe verici semptom olduğunda hemen bir doktora görünmek önemlidir.

Yaygın semptomları şunları içerir:

• Yorgunluk veya genel halsizlik
  • Açıklanamayan kilo kaybı veya kilo alımı
  • Gitmeyen bir öksürük
  • Solunum Problemleri
  • Morarma
  • Kaslarda veya eklemlerde açıklanamayan ağrı
  • Ten rengindeki değişiklikler
  • Benlerdeki değişiklikler, yeni benler
  • Derinin altındaki topaklar
  • Açıklanamayan veya olağan dışı kanama

Semptomlar bir veya iki haftadan fazla devam ederse, bir doktora görünmek akıllıca olabilir. Semptomlar kansere bağlı olmayabilir. Ancak öyleyse, erken tedavi genellikle en başarılıdır.

Kanser Vakalarında Terapiler

Kanser teşhisi konulması yalnızca ciddi bir tıbbi sorun değildir. Hastalar, teşhis konulması sonrasında, zayıflatıcı tedaviyle başa çıkma ve muhtemelen hastalıklarının ölümcül olduğunu öğrenmelerinin bir sonucu olarak, büyük psikolojik strese maruz kalırlar. Ayrıca anksiyete, korku ve depresyon; sevilen birinin ölümcül bir hastalığı olduğunu öğrenmeye verilen yaygın tepkilerdir.

Kanser İle Karşılaşıldığında Oluşan Düşünceler

• Korkmak ve hatta kızmak tamamen doğaldır.
  • Bir kanser teşhisini çevreleyen kaygının çoğu, hastalıkla ilgili sosyal damgalanmaya bağlanabilir.
  • Bir kanser hastasının yakın arkadaşları ve aile üyeleri de durumla baş etmelidir.
  • Madde bağımlılığı ve inkar, bir hasta tanılarını kabul etmekte zorlandığında ortaya çıkabilir.
  • Aşırı stresin, tümör büyümesini ve yayılmasını etkileme potansiyeli de dahil olmak üzere vücut üzerinde olumsuz etkileri olduğu bilinmektedir.
  • Bir hasta tedavisi için ödeme yapamadığında finansal stres çok fazla olabilir.
  • Hastalar sadece ölümden korkmakla kalmaz, aynı zamanda onlara destek olacak ve bakacaklara yük olmaktan da korkarlar.

Terapi, kanserin tedavisi ile birlikte çok yardımcı olabilir. Ölümcül hastalıklar, bir kişiyi aniden ölüm ve din gibi büyük sorularla uğraşmaya zorlar. Psikoterapistler bu konularda uzmanlaşmıştır. Bu nedenle hassas konuları hastalarla nasıl tartışacaklarını bilirler.

Gelişmiş kanser, ezici bir duygusal zarar vermektedir. Eğitimli terapistler tarafından verilen bireysel terapi seanslarını içeren kısa ama yeni bir psikolojik müdahalenin, hastaların sıkıntısını hafiflettiği ve bu teşhisle birlikte gelen derin ve pratik sorunları yönetmelerine yardımcı olduğu araştırmalarla kanıtlanmıştır.

Bağışıklık Sistemi Terapileri ile ilgili detaylı bilgi için aşağıdaki form üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz.